Tuesday, March 4, 2008

N33 Taman Medan : Antara Khidmat dan Suara

Calon BN bagi N33 Taman Medan Munaliza Hamzah
mengharungi hujan bertemu pengundi.

Antara perkhidmatan untuk masyarakat atau suara di Dewan Undangan Negeri. Begitulah intipati pilihan bagi para pengundi Seksyen 14 Utara dan Seksyen 14 Selatan serta 11 peti undi lain bagi kawasan DUN N33 Taman Medan 8hb Mac nanti.

Dua peti undi Seksyen 14 merupakan antara 13 kawasan DUN Taman Medan yang terdiri daripada berbagai lapisan masyarakat. Kepelbagaian ini membuat ujudnya perbezaan aspirasi serta tuntutan di kalangan para pengundi.

Seksyen 14, rata-rata pengundi terdiri daripada golongan menengah atas. Umumnya golongan ini sudah pun menikmati serta mempunyai segala keperluan asas yang diperlukan. Kerana itu harapan mereka terhadap wakil rakyat melampaui perkhidmatan kemasyarakatan dari wakil mereka.

Aspirasi golongan ini lebih kepada samada wakil mereka mampu menjadi suara di Dewan Undangan Negeri. Mereka menuntut agar pendirian mereka terhadap isu-isu sejagat seperti membasmi rasuah, keadilan, ketelusan dan kepentingan umum dibahaskan.

Kini Taman Medan sedang melalui proses perubahan struktur sosioekonomi yang pesat. Tiada lagi penempatan peneroka bandar. Bagi Seksyen 14 penempatan Kg Sri 14 telah ditutup pada tahun 2001 dan kini di tapaknya berdiri Menara Millenium. Taman Medan kini berstatus sifar setinggan di mana semua penduduk mempunyai kemudahan asas dalam kehidupan mereka.

Namun masih ramai penduduk DUN Taman Medan terdiri daripada golongan menengah rendah dan miskin - kumpulan yang masih memerlukan bantuan dan khidmat langsung daripada wakil mereka.

Berdasarkan hakikat ini, Barisan Nasional mengemukan Ketua Wanita UMNO Bahagian Petaling Jaya Selatan Munaliza binti Hamzah sebagai calon yang telah terbukti rekod perkhidmatan kepada masyarakat khususnya golongan menengah rendah dan miskin.

Bagi pengundi Seksyen 14, kepentingan umum harus diutamakan. Kebajikan serta kepentinggan umum menjadi pilihan. Bukannya hak serta tuntutan peribadi.

No comments: