Monday, March 24, 2008

Exco Baru Selangor Mengangkat Sumpah

Empat orang wakil rakyat Parti Keadilan Rakyat dan masing-masing tiga dari PAS dan DAP angkat sumpah jawatan sebagai Ahli Exco Kerajaan Negeri Selangor di depan Sultan Selangor pagi Isnin.

Dari PKR ialah Yaakob Sapari (Kota Anggerik), Rodziah Ismail (Batu Tiga), Elizabeth Wong (Bukit Lanjan) dan Dr Xavier Jayakumar (Seri Andalas) manakala PAS, Dr Hassan Ali (Gombak Setia), Dr Halimah Ali (Selat Kelang) dan Iskandar Abdul Samad (Cempaka) .

DAP pula Teresa Kok (Kinrara) ,Ronnie Liu (Pandamaran) dan Ean Yong Hian Wah (Seri Kembangan).

Jawatan Timbalan Menteri Besar belum diisi setakat ini.

Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim memegang portfolio Pembangunan Tanah, Kewangan, Majlis Tindakan Ekonomi Negeri serta Belia dan Sukan, Yaakob (Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam, dan Pembangunan Usahawan), Rodziah (Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi), Wong (Pelancongan, dan Hal Ehwal Pengguna dan Alam Sekitar), Jayakumar (Kesihatan, Pekerja Ladang, Kemiskinan, dan Kerajaan Prihatin).

Kok memegang portfolio Pelaburan, Perindustrian dan Perdagangan, Liu (Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan) dan Yong (Pembangunan Kampung Baru dan Penyelesaian Kilang Haram).

Hassan pula memegang portfolio Hal Ehwal Islam, Adat-adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Halimah (Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan) dan Iskandar (Perumahan, Pengurusan Bangunan dan Setinggan).

No comments: