Tuesday, May 27, 2008

NGO Ganti UMNO Yang Takut - Shahrir


Kerana takut bersuara serta sifat sayang dan inginkan kedudukan di kalangan ahli UMNO menjadikan orang Melayu kini memilih untuk bergerak sendiri tanpa melibatkan parti tersebut.

Sifat “feudal” ini dianggap oleh Anggota Majlis Tertinggi Umno Datuk Shahrir Abdul Samad sebagai Budaya Takut Bersuara Yang Menjejaskan Kekuatan UMNO seperti lapuran Bernama 26Mei 2008.

Shahrir berkata budaya "feudal" yang dimaksudkan beliau ialah sikap pemimpin bawahan yang `takut' bersuara kerana tidak mahu mengatasi pemimpin atasan.


"Mereka takut bersuara kerana takut dikatakan melebih-lebih. Mereka tunggu pemimpin atas bersuara. Pemimpin bawahan juga takut bersuara menegur jika apa yang dirasakan mereka tidak kena. Semuanya takut," katanya.


Beliau tidak menolak kemungkinan bahawa sikap itu terbentuk kerana pemimpin berkenaan mahu menjaga kepentingan sendiri. "Ya, mereka tak nak bersuara takut kedudukan mereka terjejas. Inilah juga masalah dalam parti sekarang. Mereka bukan lagi nak perjuangkan parti dan bangsa, tetapi untuk diri sendiri," katanya.

Menyifatkan amalan "feudal" itu sebagai `api dalam sekam', Shahrir berkata pemimpin sedia ada harus berbalik kepada asas penubuhan Umno jika benar-benar sayangkan parti.

Dalam menerima dengan pahit penolakan masyarakat khususnya di N33 Taman Medan terhadap UMNO di dalam PRU12 lalu, blog ini menyuarakan masa dan keadaan memanggil kita untuk memperingati Perlembagaan UMNO khusus mengenai asas dan tujuan penubuhannya.

Kesan tersasar daripada asas penubuhan, Shahrir berkata “Umno kini tidak lagi menjalankan peranan sebenar mereka sebaliknya menyerahkan tanggungjawab menangani masalah orang ramai kepada NGO yang tumbuh umpama cendawan selepas hujan sekarang”.

Maka tidak hairanlah masyarakat telah membuat keputusan memilih mereka daripada NGO sebagai ganti kepada wakil rakyat UMNO di dalam PRU12 lalu dan tidak mustahil yang akan datang juga.

Apakah kerana takut untuk bersuara serta hilang atau tidak mendapat jawatan ahli-ahli UMNO sanggup membiarkan orang Melayu meninggalkan sepenuhnya parti keramat ini.

Seperti yang telah dikatakan dahulu, tidak mustahil ia berlaku kerana UMNO lahir dari gerakan Bangsa Melayu. Bukan UMNO yang melahirkan gerakan Bangsa Melayu.

No comments: